fredag den 27. juni 2008

Turen til Hitra! -En anbefaling

........av en tur ved sjø og i det grønne!!!

For noen dager siden dro vi til den smukke/vakre øyen Hitra.

-Det var første gang for meg, da jeg jo er dansk (-men ellers flink nok.....) ;-)
Min kjære jente og jeg, samt mamma på 97 år, kjørte med Åse og Bent. Som sedvanlig hadde vi piknikkurven, samt skovturmatkasse, med skotskternet mønster fra 50-tallet, med!!!

Det synes andre turister var artig at se på! :-)

En ca 5 km lang tunnel fører til Hitra, der faller ca 300 meter ned til midten, så vi måtte kjøre i 2. gir både ned og opp igjen. Helt fantastisk for en danske!!!! Men på Hitra så jeg en natur, -jeg aldri i mitt liv har sett så smukt før, som der! Forestil deg hele Norges natur var representert, -fjelle og dale, sjøer og skog, fugler og vilt.




Vi begynte på Dolm kirkegård, hvor flere generasjoner fra familien ligger begravet på en smukk skråning, like ned mot sjøen, hvor der var brygge med anløp. Der ble min jentes pappa (som nå ville vært 100 år) seilet til med trebåt med seil for å bli komfirmert. --Se det var noe av en reise!


Den gang gikk det også en båt fra Trondhjem.




Solen skinte fra en nesten skyfri himmel og dere ka forstå at humøret var høyt.


Derfra gikk det til Bestefars hus ved Melansjøen, ---det var en opplevelse at se dette bitte "lille" sted, på ca 6 mål, med et lille hus og låve. Døren til do stod heldigvis åpen, og jeg var glad!!! ;-)


Ja, Bestefar dyrket litt kålrot og forskjellige grønnsaker, --han drev med Bi-kuber og en gris og en ku!

Det var den gang, -sådan et "lille" sted kunne "brødføde" kone, mann og en stor barneflokk. Det var dog nødvendig at drive med lidt fiske, for å mette de mange munne. Men romantisk så det ud, med de gamle frugttrær og et nostalgisk kikk udover den smørblomstrende, gule, lille eng, -hvor biene fremdeles summet og la deres honning. Ja, midt i all den gamle "husmannsromantikken" måtte vi igjen dra minnene og den gamle kaffekurven frem på stedet!

Like udenfor "stedet" fikk jeg tilfeldigvis øye på nogle gamle zinkspann, der lå henslengt under nogle busker og fjellstykker, men de var nu så slemme at de ikke ku brukes. Men vi fant en meget gammel medisinflaske, kanskje fra 20-årene. Og nu står den i vår samling blandt mammas melkeflasker, -og nu bestefars medisinflaske! ;-)

Ja, du har rett..... -Det er godt min egen jente har samme kjærlighet til gamle minner, eller ting vi skal huske, -Det gir livet verdi!!!

Vi avsluttet vår tur på Hitra med et besøk på Kroen, med fisk på menyen, -hvad ellers når man er der ude.

Dette er en øy med Norges smukke natur, og i høyt vær kjørte vi alle 5 hjem til Trondhjem og mamma på 97 var sprek og rask.

På lørdag vil min jente på auksjon. -Hun "trenger" til at kjøpe små norske bondeting! -Og meg........ -jeg følger bare med...... he,he ;-)

K.H. Morfarshytta

1 kommentar:

Midnattsola sagde ...

Ja, det er vakkert i denne delen av landet! Nydelig natur på øyene ut mot havet i vest/- midt-Norge.

Ha en fin dag!